Parketin asennus, Kuopio
6 tuntia sitten
Parketin asennus, Kuopio
6 tuntia sitten
vantaan ejl-kiinteistöpalvelut oy, Espoo
5 tuntia sitten
Uusi sopimus luotu, Kaarina
1 tunti sitten
Aktiivihiili liesituulettimen asennus se..., Helsinki
7 tuntia sitten
Tinko Finland Oy, Helsinki
6 tuntia sitten
Lattialämmitys termostaattien vaihto, Kempele
7 tuntia sitten
Asfaltointi takaa pihatielle, parkkipaikalle tai muulle piha-alueelle kestävän ja helppokulkuisen pinnan.
Keräsimme tähän artikkeliin laajasti tietoa asfaltoinnista sekä hintaesimerkkejä jo toteutuneista urakoista.
Alle 100 neliömetrin asfaltointi maksaa tyypillisesti 20–25 euroa neliömetri. Suuremman alan päällystäminen on suhteessa edullisempaa: 100-200 neliömetrin alan saa keskimäärin asfaltoitua n. 15–20 euron neliöhinnalla.
Urakkamaailma on Suomen johtava remontin kilpailutuspalvelu, jonka avulla kilpailutat helposti myös kaikenlaiset asfaltoinnit: pihan asfaltointi, tien asfaltointi, parkkipaikan asfaltointi ja muut asfaltoinnit. Aloita asfaltoinnin kilpailutus jättämällä ilmoitus:
Pyydä tarjouksiaAsfaltoinnin hintaan vaikuttavat monet kohdekohtaiset seikat, joten alla listatut hintaesimerkit ovat suuntaa-antavia. Asfalttiurakoitsijoiden esimerkkihinnat sisältävät vain alustan muotoilun, tiivistyksen sekä asfaltoinnin. Keräsimme hintaesimerkkejä erikokoisista asfaltointitöistä, halvin 42m2 kokoisen alueen työ tehtiin hintaan 1 570 € ja laajimman asfalttityön hinnaksi muodostui 11 989 €.
Asfalttimassa on valmistettu pääasiassa kivimurskeesta ja raakaöljyn bitumista, jota on sidosaineena noin 15 prosenttia tilavuudesta. Teiden tuttu päällyste on toimiva ratkaisu sellaisilla piha- ja parkkialueilla, joiden on kestettävä kovaa kulutusta. Asfaltti ei pölyä, ei kuraa eikä vaadi jatkuvaa huoltoa. Se kestää vuosikymmeniä, on helppo pitää puhtaana ja on edullinen esimerkiksi kiveykseen verrattuna. Kiveys vaatii samankaltaiset pohjatyöt kuin asfaltti, mutta sen asentaminen on hitaampaa käsityötä.
Moni kerrostaloyhtiö valitseekin asfaltin rapun edustojen, pelastusteiden ja parkkipaikkojen päällysteeksi. Omakotiasujat asfaltoivat lähinnä pihateitä, ajoluiskia, autopaikkoja tai autosuojan edustoja, sillä harva pitää materiaalia kovin viihtyisänä. Mikäli asfaltin käytännöllisyys kiinnostaa, mutta ulkonäkö mietityttää, ratkaisu voi löytyä päällysteiden luovasta yhdistelystä.
Asfaltin ja kiveyksen vuorottelu tuo pihaan elävyyttä ja haluttua tyyliä. Esimerkiksi graniittireunus tai kivetyt kulkupolut antavat asfaltoidulle alueelle huolitellun ilmeen.
Piha-asfaltti voi olla myös iloinen väriläiskä: monissa perheissä katuliidut ovat tehneet siitä suuren piirustustaulun. Valmis asfaltti on lähiympäristölle turvallinen, sillä siitä ei liukene käytännössä mitään maaperään tai veteen. Helteillä pinta on tosin polttavan kuuma paljaille jaloille.
Ilmoituksen jättäminen on ilmaista, eikä sido remontin tilaamiseen.
Asfaltointiurakka on hyvä mieltää kaksiosaiseksi, vaikka osa asfaltointiyrityksistä tekee myös maansiirtotöitä tai hoitaa ne alihankintana. Tyypillisesti maansiirtourakoitsija vastaa maa-aineksen vaihtamisesta ja rakennekerrosten tekemisestä, kun taas asfaltointiyritys tekee viimeisen pintamuotoilun kantavalle kerrokselle, tiivistää pohjan ja asfaltoi alueen. Työnjako on voimissaan etenkin isommissa urakoissa, kuten kerrostalojen piha- ja parkkialueilla.
Vastuukysymyksissä kannattaa olla tarkkana, jos pohja- ja päällystystyöt tilataan eri tahoilta. Mikäli rakennekerroksia ei tehdä huolella, routa tai liikenteen kuormitus voivat rikkoa asfaltin. Päällystystyön takuu ei kata vahinkoja, jotka johtuvat puutteista toisen toimijan tekemissä pohjatöissä.
Hyvä pohja on onnistuneen lopputuloksen edellytys. Ensimmäiseksi on poistettava pintamaata riittävän syvältä. Kaivannon pohjalle asennetaan routimista ehkäisevä suodatinkerros, joka omakotityömaalla voi tarkoittaa pelkkää suodatinkangasta. Seuraavaksi tulee jakava kerros, joka on yleensä hieman karkeampaa kiviainesta kuin sen päälle levitettävä kantava kerros.
"Suomessa routiminen on asfalttivaurioiden yleisin syy"
Pohjatöiden vaativuus riippuu kohteen maaperästä ja routaominaisuuksista sekä asfalttiin kohdistuvasta rasituksesta. Rekkaparkki edellyttää järeämpiä tukirakenteita kuin parin henkilöauton kotipihaliikenne. Suomessa routiminen on asfalttivaurioiden yleisin syy. Kantavalla ja routimattomalla omakotitontilla asfaltin tukirakenteeksi voi riittää 15 senttimetriä soraa tai mursketta. Routiva maa vaatii vähintään 30 senttimetrin kerroksen, ja Pohjois-Suomessa tarve on paikoin jopa 70 senttimetriä.
Rakennekerrosten valmistuttua on asfalttiurakoitsijan pohjatyöryhmän vuoro. Alustan huolellinen muotoilu on vaativa työvaihe. Kallistusten on oltava sellaiset, ettei vettä esimerkiksi valu talon seinustalle tai kerry lätäköiksi asfaltille. Omakotitontilla taiten tehdyt kallistukset voivat riittää vesien hallintaan, mutta esimerkiksi kerrostalojen piha-alueilla tarvitaan yleensä myös sadevesikaivoja. Päällystettävä alue on myös saatava tasaiseksi, jotta asfaltin saa levitettyä tasaisen paksuksi kerrokseksi.
Pienkohteissa kallistukset tehdään useimmiten traktorikaivurilla, ja 2–4 jalkamiestä muotoilee käsityökaluin seinänvierustat ja ahtaat paikat. Lopuksi alusta tiivistetään valssijyrällä ja tärylätkillä. Asfalttimassaa levitettäessä ilman lämpötilan on oltava vähintään viisi astetta, eikä saa sataa kaatamalla. Levitystyöryhmään kuuluu yleensä työnjohtaja ja asfalttilevittimen kuljettaja sekä lapio-, kola- ja jyrämies. Päällysteen jäähdyttyä asfaltoitu alue on valmis käytettäväksi.
Pienkohteissa lopputuloksen laatu tarkastetaan yleensä silmämääräisesti. Päällysteessä ei saa olla halkeamia eikä kuoppia, kiviaineskerääntymiä tai pintaan noussutta bitumia. Hyvä työnjälki on tasaista ja tasakoosteista. Kaltevuuksia voi testata kaatamalla vettä päällysteelle.
Kotipihalla tai mökillä tehtävässä asfaltoinnissa työn osuus on kotitalousvähennyksen piirissä. Vuonna 2022 ja 2023 kotitalousvähennyksen määrä tavallisissa remonttitöissä on maksimissaan 40 % työn osuudesta.
Ollaksesi oikeutettu kotitalousvähennykseen, remonttiyrityksen tulee kuulua ennakkoperintärekisteriin. Urakkamaailma tarkastaa kaikkien palveluun rekisteröityneiden yritysten kuulumisen ennakkoperintärekisteriin, joten kilpailuttaessasi urakan Urakkamaailmassa, voit olla varma että olet oikeutettu kotitalousvähennykseen.
Urakkamaailman kautta solmittuja sopimuksia turvaa aina Urakkamaailman remonttiturva.
Asfaltin korjaus on vaativa urakka ja vaatii siihen sopivat työkoneet sekä osaamisen. Näin ollen asfaltointi tulee jättää ammattilaisen hoidettavaksi.
Asfaltin korjauksessa käytetään useimmiten kumibitumia, joka toimii elastisuutensa vuoksi hyvin halkeamien paikkaamiseen. Korjauksiin erikoistunut ammattilainen pitää huolen siitä, että halkeamiin saadaan tarpeeksi täyteainetta ja, että lopputulos on tasainen, eikä täyteainetta jää liikaa asfaltin päälle, muodostaen epätasaisuuksia. Hyvin asennettu kumibitumi ei myöskään lähde irtoamaan pintaan kohdistuvan mekaanisen kulutuksen yhteydessä.
Osaavien työntekijöiden käsissä lopputulos on siis varmasti kestävä ja siisti. Urakkamaailman avulla tavoitat nopeasti alueesi asfaltointiyritykset.