Pientä huonemuutosta ja remonttia, Nokia
14 minuuttia sitten
Pientä huonemuutosta ja remonttia, Nokia
14 minuuttia sitten
Jani Niskanen, Tampere
1 tunti sitten
Uusi sopimus luotu, Tampere
36 minuuttia sitten
Kylpyhuoneremontti, Husula
34 minuuttia sitten
Kauppilan koti ja piha Oy, Turku
5 tuntia sitten
Keittiön allastason ja hanan vaihto, Espoo
46 minuuttia sitten
Latausaseman asennus maksaa keskimäärin n. 120 - 300 euroa lataustolpalta. Sähköauton latausaseman asennuksen hintaan vaikuttaa muun muassa asennuspaikka ja asennettavan laitteen ominaisuudet.
Sähköautojen määrä on noussut lähivuosina huimasti. Tämän myötä myös latausasemien asennukselle on yhä enemmän tarvetta. Latauspisteitä asennetaan niin taloyhtiöiden pihoille, omakotitalojen yhteyteen kuin julkisillekin paikoille.
Kokosimme tähän artikkeliin laajan tietopaketin latausaseman asennukseen ja sen hintoihin liittyen.
Alla on hintaesimerkkeinä Urakkamaailman kautta kilpailutettuja sähköauton latausasemien asennuksia.
Suomen teillä kulkevien täyssähkö- tai lataushybridiautojen määrä ylitti 140 000 vuonna 2022. Kuluvan vuosikymmenen aikana määrän on arvioitu nousevan jopa neljännesmiljoonaan.
Urakkamaailma on Suomen suosituin tapa löytää tekjä remonttiin
Sähköautojen nopea yleistyminen näkyy myös taloyhtiöiden parkkipaikoilla. Yhä useampi taloyhtiö suunnittelee latauspisteiden rakentamista, tyypillisesti osalle autopaikoistaan. Sähköautojen latauspisteet tai valmius sellaisten asentamiseen nostavat taloyhtiön ja asunto-osakkeiden arvoa. Toisaalta, hyvin toteutetussa latauspistehankkeessa huomioidaan autottomien ja sähköautottomien osakkaiden asema, sekä pidetään huolta kustannusten oikeudenmukaisesta jakautumisesta.
Taloyhtiössä latauspistehanke kannattaa käynnistää kiinnostuskyselyllä. Kuinka monella osakkaalla ja asukkaalla olisi tarvetta sähköauton latauspaikalle nyt tai mahdollisesti lähitulevaisuudessa? Hankkeen oikea mitoitus on tärkeää: latauspisteitä kannattaa tehdä kerralla riittävästi muttei liikaa.
Suurhankkeille on vaikeampi saada osakkaiden tukea, ja usein autopaikkojen päivittämisessä pääsee hyvin alkuun muutamilla latauspisteillä maltillisin kustannuksin. Taloyhtiöön kannattaa aina valita latausjärjestelmä, joka on helposti laajennettavissa kysynnän kasvaessa.
Latauspistehankkeen seuraava askel on tilata luotettavalta sähköalan toimijalta kartoitus taloyhtiön sähköverkon kunnosta ja kapasiteetista. Kuntokartoituksen hinta on tyypillisesti noin 500 euroa. Taloyhtiön hallitus voi päättää sen teettämisestä ja kattaa kulut hoitovastikkeella.
Nykyinen sähköverkko vaikuttaa merkittävästi hankkeen kustannuksiin, teknisiin ratkaisuihin ja latauspisteiden määrään. Edullisinta on mitoittaa latauspisteiden määrä niin, ettei taloyhtiön sähköjärjestelmään tarvitse tehdä isoja muutoksia. Esimerkiksi pihan avaaminen ja kaapeleiden kaivaminen maahan nostaa hintaa tuntuvasti.
Ilmoituksen jättäminen on ilmaista, eikä sido remontin tilaamiseen.
Tavanomaisessa taloyhtiöissä sähköautojen latauspisteiden määrää ei voida nostaa kovin suureksi sähköverkkoa uudistamatta. Raja tulee vastaan enemmin tai myöhemmin. Siksi taloyhtiön kannattaa olla kaukokatseinen ja pyrkiä yhdistämään edessä olevia parannustöitä.
Kaikkia autopaikkoja koskeva tai ainakin laajamittainen valmius latauspisteiden asentamiseen kannattaa sisällyttää esimerkiksi sähköverkkouudistukseen ja piharemonttiin, jonka yhteydessä saa upotettua kaapelit maahan.
Toisinaan latauspisteiden tarve saattaa sysätä liikkeelle ikääntyvän sähköverkon parannustyön. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA myöntää energia-avustuksia latausinfrastruktuurin rakentamiseen ainakin vuoteen 2024 saakka. Normaalitasoisen avustuksen suuruus on 45 prosenttia toteutuneista kuluista, kuitenkin enintään 90 000 euroa. Lisätietoa avustuksesta ja sen hakemisesta löytyy ARA:n nettisivuilta.
Taloyhtiössä latauspisteiden rakentamisen voi järjestää monella tapaa. Latauspisteet on mahdollista toteuttaa taloyhtiön hankkeena, osakasvähemmistön hankkeena tai osakkeenomistajan muutostyönä.
Taloyhtiön hanke koskettaa suoraan kaikkia osakkaita vastikeperustaisuutensa vuoksi. Osakasvähemmistön hankkeessa taloyhtiö on hankkeen toteuttaja, mutta maksajina ovat mukaan lähteneet osakkaat. Osakkeenomistajan muutostyö on taas osakkeenomistajan yksityinen projekti. Sen toteuttamiseen on haettava taloyhtiöltä lupaa, mutta taloyhtiö ei osallistu itse hankkeeseen.
Latauspistehankkeen toteutukseen vaikuttaa sekin, ovatko autopaikat taloyhtiön vai osakkaan hallinnassa. Asian voi tarkistaa yhtiöjärjestyksestä. Yhtiön autopaikoista maksetaan autopaikkamaksua, ja hinnoittelu on sopimuskysymys. Osakashallinnassa olevista paikoista taas maksetaan vastiketta, jolloin latauspaikkojen erillinen hinnoittelu voi vaatia yhtiöjärjestyksen muuttamista. Kiinteistöliiton oppaassa on molemmille hallintamuodoille omat hanketaulukkonsa. Hankkeen toteutustavasta riippumatta suosituksena on, että latauspisteen käyttäjä maksaa sähköstä oman, mitatun kulutuksensa mukaan.
Yhtiökokous tekee päätöksen latauspisteiden toteuttamisesta, kuten myös tarvittaessa sähköverkon kapasiteetin kasvattamisesta. Latauspisteiden tarvekyselyn ja sähköverkon kuntokartoituksen jälkeen on aika tilata alustava arvio latauspisteiden toteutusvaihtoehdoista sekä niiden kustannuksista.
Asiantunteva sähkösuunnittelija tai sähköalan palveluntarjoaja on taloyhtiölle arvokas kumppani latauspistehankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sähköauton lataaminen niille tarkoitetussa latauspisteessä on yksinkertaista ja turvallista. Sähköauto liitetään piuhalla latauslaitteen kannelliseen pistorasiaan. Järjestelmä on suojattu sähköiskuilta ja ylikuormittumiselta, ja jos piuha on huonosti kiinni, lataus ei käynnisty. Lisäksi sähköautojen ajonesto estää liikkeelle lähdön, jos latauspiuha on kiinni autossa. Latausjärjestelmä sisältää käyttäjän tunnistuksen ja latauksen valvonnan. Merkkivalot kertovat latauksen tilasta ja mahdollisista häiriöistä. Kehittyneemmät latauspisteet ovat etävalvonnassa, jolloin käyttäjätuki on jatkuvasti saatavilla.
Varsinaiset latausjärjestelmät hyödyntävät käytännössä kahta erilaista tekniikkaa. Peruslatauksessa sähköauto liitetään piuhalla vaihtosähköverkkoon. Latauspiste voi syöttää autoa jopa 22 kW:n teholla, eli täyslataus vie parhaimmillaan vain tunnin pari. Moni taloyhtiö turvaa kuitenkin kuormantasausratkaisuihin saadakseen useamman latauspisteen nykyisen sähköjärjestelmänsä puitteissa.
Tasaus toimii niin, että kun useampi auto lataa yhtä aikaa, järjestelmä alkaa rajoittaa tehoa per auto. Tällöin latausaika pitenee, yleensä muutamalla tunnilla, mutta kaikki saavat virtaa eikä ylikuormitusta synny. Kun kapasiteettia vapautuu, latausteho kasvaa.
Sähköautojen lataaminen tapahtuu useimmiten kotipihassa yöaikaan, minkä vuoksi keskinopeat eli peruslatauslaitteet täyttävät tavallisten sähköautoilijoiden tarpeet. Taloyhtiöihin hankitaan lähinnä peruslatauslaitteita. Ne myös säästävät sähköauton akkua verrattuna pikalataukseen. Tavanomaisen peruslatauslaitteen hinta asettuu tyypillisesti 800 – 2 500 euron välille.
Markkinoilla on myös pikalatauslaitteita, joilla voi ladata sähköauton akun lähes täyteen jopa 15–30 minuutissa. Vaihtosähkön sijasta pikalatauslaitteet syöttävät autoon tasasähköä suurella virralla. Teknisistä syistä pikalatausta ei voi käyttää monissa hybrideissä eikä kaikissa täyssähköautoissakaan.
Julkisilla latausasemilla pikalatauspisteet ovat hyvä lisä palveluvalikoimaan, mutta taloyhtiöihin niitä ei yleensä hankita. Pikalatauspisteiden rakennuttamista ei myöskään katsota tavanomaiseksi uudistukseksi, jonka toteuttamisesta voisi päättää yhtiökokouksessa yksinkertaisella enemmistöllä.
Lämpötolpan voi päivittää turvalliseen lataukseen sopivaksi teknisin muutoksin, mutta latausteho jää alhaiseksi. Tällaisen tavanomaisen pistorasian käyttämistä sähköauton lataukseen kutsutaan hidaslataukseksi: pitkäaikainen latausvirta täytyy rajata korkeintaan 8 ampeeriin sähköturvallisuussyistä. Hybridin normaali latausaika saattaa venyä 8–12 tuntiin ja suuriakkuisella täyssähköautolla jopa lähemmäksi vuorokautta.
Taloyhtiöissä lämpötolppien latauskäyttöön päivittämisen esteenä on usein sekin, että sähköliittymät on suunniteltu pienelle kulutukselle. Sulakkeet ja pistorasiat eivät kestä lisäkuormaa, etenkään, jos sähköautoja on useampia, eikä lataustehojen tasaaminen onnistu ilman sähköjärjestelmämuutoksia.
Mikäli yhtiössä on korkeintaan muutama sähköauto, ja taloyhtiö harkitsee lämpötolppajärjestelyn sallimista väliaikaisratkaisuna, latauksen sähköturvallisuus ja kapasiteetin riittävyys on aina selvitettävä ensin. Latauspisteen käyttäjä maksaa yleensä selvityskulut, tolpan muutostyöt, sähkömittarin sekä oman sähkönkulutuksensa.
Omakotitalossa lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi voi olla kannattavaa ja ammattilaiselta menee muutostyöhön vain noin tunti tolppaa kohden. Työn hintakaan ei usein nouse kovin korkeaksi, vaan hoituu usein noin 60 - 150 eurolla per tolppa.
Latausaseman asennukseen tarvitaan aina sähköalan ammattilainen. Alueesi osaavat sähköasentajat löydät helposti ja vaivattomasti Urakkamaailmasta. Jättämällä remontti-ilmoituksen, saat ensimmäiset tarjoukset keskimäärin jo tunnissa.
Ennen tekijän valintaa pääset vielä tutustumaan yrityksen taustoihin sekä aiempien käyttäjien kokemuksiin. Kun solmit sopimuksen suoraan alustallamme, turvaa remonttiasi lisäksi Urakkamaailman remonttiturva.