Ilmalämpöpumpun asennus, Vantaa
2 tuntia sitten
Ilmalämpöpumpun asennus, Vantaa
2 tuntia sitten
TMI Mikko Viitapohja, Kangasala
12 tuntia sitten
Uusi sopimus luotu, Jyväskylä
2 tuntia sitten
Lämmönvaihtimen asennus, Turku
6 tuntia sitten
HJ-Suojaus, Tampere
18 tuntia sitten
Ilmalämpöpumpun asennus, Riihimäki
7 tuntia sitten
Kaupanteko kotiovelle saapuneen myyjän toimesta voi pahimmillaan olla pakkomyyntiä ja perustua asiakkaan väsytykseen.
Erityistä kohderyhmää ovat usein iäkkäät ihmiset, jotka kohteliaisuudesta päästävät myyjät rupattelemaan kotiinsa pitkiksikin ajoiksi. Lain mukaan kuluttajaa ei saa painostaa sopimuksen tekoon.
Urakkamaailma kokosi tietopaketin yhdessä yhteistyökumppanimme, juridista neuvontaa tarjoavan Herkulexin, kanssa kotimyynnin sudenkuopista sekä neuvot onnistuneeseen remontin tilaamiseen. Herkulexilta neuvot on kerännyt Oikeustieteen maisteri ja varatuomari Anu Juka.
Myyntitilanne voi saada monet hämilleen, sillä kotoaan yllätetty asiakas ei ole tilanteessa lähtökohtaisesti ostoaikeissa, toisin kuin vaikkapa ottaessaan itse suoraan yhteyttä remonttiyritykseen.
Vaikka kotimyyjien joukossa on paljon myös hyviä ja rehellisiä toimijoita, moni haluaa saada remontin lyötyä lukkoon, lähes hinnalla millä hyvänsä. Jos ostaja on epävarma remontin tilaamisesta tai jopa sen tarpeesta, voi tilanne tuntua epämiellyttävältä. Harva meistä uskaltaa sanoa suoraan, että asia ei ole nyt ajankohtainen, erityisesti jos myyjä on jo ehtinyt käyttää aikaa yrityksen palveluiden esittelyyn.
Remonttia harkitessa on aina syytä vertailla yrityksiä ja heidän tarjoamiaan palveluita, ennen lopullisen päätöksen tekoa. Näin varmistat parhaan tekijän, sekä kilpailukykyisen hinnan. Jos kotimyyntikäynnillä saamasi tarjous osoittautuu lopulta parhaaksi ja remontin tarve on todellinen, voit harkinta-ajan kuluessa vielä tarttua tarjoukseen.
Yrityksen edustajan tulee aina antaa asiakkaalle laissa säädetyt ennakkotiedot ennen kotimyyntisopimuksen tekoa.
Ennakkotiedot sekä peruuttamislomake- ja ohje on annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi paperilla tai tämän suostumuksella muulla pysyvällä tavalla -> varmista siis, että saat nämä asiakirjat ennen sopimuksen tekoa!
Sopimuksen tekemisen jälkeen, myyjän tulee antaa sinulle jäljennös sopimusvahvistuksesta tai allekirjoitetusta sopimuksesta paperilla tai suostumuksellasi muulla pysyvällä tavalla.
Urakkamaailma on Suomen suosituin tapa löytää tekijä remonttiin.
Pääsääntöisesti kotimyynnissä on 14 päivän peruutusoikeus siitä lukien, kun sopimus on tehty. Tähän pääsääntöön on kuitenkin poikkeuksia! Selvitä etukäteen ja ennen sitoutumistasi kotimyyntisopimukseen, missä tilanteessa peruttamisoikeutta ei ole, ettet tule tietämättäsi sidotuksi sellaiseen sopimukseen, missä peruuttamisoikeutta ei ole, jos tuletkin katumapäälle (Kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § sisältää tyhjentävän luettelon erityisistä tilanteista, joissa lähtökohtaista kotimyynnin 14 päivän peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli ei toisin sovita).
Huomioi, että peruuttamisoikeutta ei ole kokonaan remontin osalta, jos sopimuksessa asetetaan maksuvelvollisuus kuluttajalle, ja kuluttaja on tehnyt nimenomaisen pyynnön remontin aloittamisesta ennen mahdollisen peruuttamisajan päättymistä ja antanut myös hyväksyntänsä sille, että hänellä ei ole enää peruuttamisoikeutta sen jälkeen, kun urakoitsija on täyttänyt sopimuksen kokonaisuudessaan.
Peruuttamisoikeutta ei ole myöskään, jos sopimus koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, jonne urakoitsija saapuu kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä.
Mikäli elinkeinonharjoittaja ei ole antanut kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja, määräaikoja ja menettelyitä koskevia tietoja, pitenee kuluttajan peruutusoikeus 12 kuukauden mittaiseksi.
Jos tämän 12 kuukauden aikana elinkeinonharjoittaja korjaa puutteelliset tietonsa peruutusoikeuden käyttämisestä, alkaa kuluttajan saadessa nämä tiedot 14 päivän peruutusoikeus.
Ilmoituksen jättäminen on ilmaista, eikä sido remontin tilaamiseen.