Uusi kohde!

Pihatien (nyt sora) asfaltointi, Helsinki

42 minuuttia sitten

×
Urakoitsija-arvostelu

STEVYR OY, Helsinki

5 tuntia sitten

×
Sopimus

Uusi sopimus luotu, Oulu

2 tuntia sitten

×
Uusi kohde!

Ulko-ovien uusiminen, Vantaa

55 minuuttia sitten

×
Urakoitsija-arvostelu

Rempattu, Riihimäki

17 tuntia sitten

×
Uusi kohde!

Kaksi WC-remonttia, Tampere

1 tunti sitten

×
Päivitetty 01.12.2023

Remonttien kotimyynti - Mitä huomioida kun myyjä ilmestyy kotiovelle?

Kilpailuta turvallinen remontti Urakkamaailmassa:


Kaupanteko kotiovelle saapuneen myyjän toimesta voi pahimmillaan olla pakkomyyntiä ja perustua asiakkaan väsytykseen.  

Erityistä kohderyhmää ovat usein iäkkäät ihmiset, jotka kohteliaisuudesta päästävät myyjät rupattelemaan kotiinsa pitkiksikin ajoiksi. Lain mukaan kuluttajaa ei saa painostaa sopimuksen tekoon.  

Urakkamaailma kokosi tietopaketin yhdessä yhteistyökumppanimme, juridista neuvontaa tarjoavan Herkulexin, kanssa kotimyynnin sudenkuopista sekä neuvot onnistuneeseen remontin tilaamiseen. Herkulexilta neuvot on kerännyt Oikeustieteen maisteri ja varatuomari Anu Juka.

Kotimyynti voi yllättää asiakkaan 

Myyntitilanne voi saada monet hämilleen, sillä kotoaan yllätetty asiakas ei ole tilanteessa lähtökohtaisesti ostoaikeissa, toisin kuin vaikkapa ottaessaan itse suoraan yhteyttä remonttiyritykseen. 

Vaikka kotimyyjien joukossa on paljon myös hyviä ja rehellisiä toimijoita, moni haluaa saada remontin lyötyä lukkoon, lähes hinnalla millä hyvänsä. Jos ostaja on epävarma remontin tilaamisesta tai jopa sen tarpeesta, voi tilanne tuntua epämiellyttävältä. Harva meistä uskaltaa sanoa suoraan, että asia ei ole nyt ajankohtainen, erityisesti jos myyjä on jo ehtinyt käyttää aikaa yrityksen palveluiden esittelyyn.  

Hälytyskellojen tulisi soida ainakin näissä tilanteissa: 

  • Kaikki tapahtuu yllättävän nopeasti, myyjä pyrkii sopimuksen tekoon ensimmäisellä käyntikerralla - kuluttajana sinulla on aina oikeus harkinta-aikaan, eikä mitään sopimusta kannata lähteä allekirjoittamaan ennen kuin siihen on tutustuttu perusteellisesti  
  • Myyjä ei vastaa kysymyksiisi tai anna pyytämiäsi lisätietoja 
  • Kotimyyntiedustaja pyytää pankkitunnuksiasi tai maksukorttisi tietoja - tällöin henkilö ei ole oikealla asialla! 

Remonttia harkitessa on aina syytä vertailla yrityksiä ja heidän tarjoamiaan palveluita, ennen lopullisen päätöksen tekoa. Näin varmistat parhaan tekijän, sekä kilpailukykyisen hinnan. Jos kotimyyntikäynnillä saamasi tarjous osoittautuu lopulta parhaaksi ja remontin tarve on todellinen, voit harkinta-ajan kuluessa vielä tarttua tarjoukseen. 

remontti ja kotimyynti

Mitä tietoja myyjä on velvoitettu esittämään myyntitilanteessa?

Yrityksen edustajan tulee aina antaa asiakkaalle laissa säädetyt ennakkotiedot ennen kotimyyntisopimuksen tekoa. 

Näitä tietoja ovat muun muassa: 

  • Tiedot elinkeinoharjoittajasta osoite- ja yhteystietoineen  
  • Palvelun pääominaisuudet 
  • Kokonaishinta veroineen sekä mahdolliset toimitus- ja muut kulut 
  • Asiakkaan oikeudet sopimusta peruutettaessa ja peruuttamisohjeet 
  • Peruuttamislomake, jolla voit peruuttaa kaupan 14 päivän kuluessa. Peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt.  
  • Tarvittaessa tieto peruuttamisoikeuden puuttumisesta tai olosuhteista, joissa peruuttamisoikeuden voi menettää 
  • Tarvittaessa maininta asiakastuesta, muista kaupanteon jälkeisistä palveluista ja takuusta, sekä niitä koskevista ehdoista 

Ennakkotiedot sekä peruuttamislomake- ja ohje on annettava kuluttajalle selkeästi ja ymmärrettävästi paperilla tai tämän suostumuksella muulla pysyvällä tavalla -> varmista siis, että saat nämä asiakirjat ennen sopimuksen tekoa! 

Sopimuksen tekemisen jälkeen, myyjän tulee antaa sinulle jäljennös sopimusvahvistuksesta tai allekirjoitetusta sopimuksesta paperilla tai suostumuksellasi muulla pysyvällä tavalla. 

Löydä luotettava tekijä!

Pyydä tarjouksia

Urakkamaailma on Suomen suosituin tapa löytää tekijä remonttiin.

Tilasin jo remontin, voinko vielä perua? 

Pääsääntöisesti kotimyynnissä on 14 päivän peruutusoikeus siitä lukien, kun sopimus on tehty. Tähän pääsääntöön on kuitenkin poikkeuksia! Selvitä etukäteen ja ennen sitoutumistasi kotimyyntisopimukseen, missä tilanteessa peruttamisoikeutta ei ole, ettet tule tietämättäsi sidotuksi sellaiseen sopimukseen, missä peruuttamisoikeutta ei ole, jos tuletkin katumapäälle (Kuluttajansuojalain 6 luvun 16 § sisältää tyhjentävän luettelon erityisistä tilanteista, joissa lähtökohtaista kotimyynnin 14 päivän peruuttamisoikeutta ei ole, mikäli ei toisin sovita).

Huomioi, että peruuttamisoikeutta ei ole kokonaan remontin osalta, jos sopimuksessa asetetaan maksuvelvollisuus kuluttajalle, ja kuluttaja on tehnyt nimenomaisen pyynnön remontin aloittamisesta ennen mahdollisen peruuttamisajan päättymistä ja antanut myös hyväksyntänsä sille, että hänellä ei ole enää peruuttamisoikeutta sen jälkeen, kun urakoitsija on täyttänyt sopimuksen kokonaisuudessaan.

Peruuttamisoikeutta ei ole myöskään, jos sopimus koskee kiireellistä korjaus- tai huoltotyötä paikassa, jonne urakoitsija saapuu kuluttajan nimenomaisesta pyynnöstä. 

Kuluttajalla ei kuitenkaan ole maksuvelvollisuutta peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, seuraavissa tapauksissa:

  • Urakoitsija on laiminlyönyt velvollisuuttaan antaa hänelle tarvittaessa peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevat ehdot, määräajat ja menettelyt
  • Urakoitsija ei ole kertonut kuluttajalle, että kuluttajalla ei ole peruutusoikeutta
  • Urakoitsija on aloittanut sopimuksen täyttämisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan nimenomaista pyyntöä

Mikäli elinkeinonharjoittaja ei ole antanut kuluttajalle peruuttamisoikeuden käyttämistä koskevia ehtoja, määräaikoja ja menettelyitä koskevia tietoja, pitenee kuluttajan peruutusoikeus 12 kuukauden mittaiseksi.

Jos tämän 12 kuukauden aikana elinkeinonharjoittaja korjaa puutteelliset tietonsa peruutusoikeuden käyttämisestä, alkaa kuluttajan saadessa nämä tiedot 14 päivän peruutusoikeus. 

turvallisen remontin kilpailutus

Muuta huomioitavaa kotimyynnistä - muista nämä! 

  • Kotimyynnissä sopimus voidaan tehdä yhtä lailla myyjän kuin ostajan aloitteesta 
  • Kotimyyntiä ei ole pelkkä tutustumis- tai mittauskäynti kuluttajan kotona, jos samassa yhteydessä ei tehdä sopimusta. Ole kuitenkin tarkkana, mikäli sinulle tarjotaan ilmaista remonttikartoitusta - Varmista tällöin, että se ei johda tahtomattasi sitovaan sopimukseen! 
  • Sopimusehdoista voi neuvotella! Kannattaa huomioida etenkin remonttisopimuksen maksuehdot eli älä maksa remontista etupainotteisesti vaan valmiusasteen mukaan tai vasta kun remontti on kokonaisuudessaan valmis

Tilasin remontin kotimyynnin kautta ja remontti meni pieleen, mitä teen? 

  • Reklamoi remontin virheistä tai viivästyksistä ja esitä vaatimukset viivytyksettä remonttifirmalle 
  • Ongelmatilanteissa voit kysyä neuvoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonnasta 
  • Mikäli asia riitaantuu, niin on hyvä kääntyä juristin puoleen jo varhaisessa vaiheessa. Herkulex tarjoaa neuvontaa ongelmatilanteiden sattuessa.
  • Mikäli asiaa ei saada ratkottua osapuolten kesken eikä sovintoa synny, on riita-asia mahdollista viedä Kuluttajariitalautakunnan tai yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi 

Aloita turvallinen remontti, Urakkamaailmassa!

Jätä remontti-ilmoitus

Ilmoituksen jättäminen on ilmaista, eikä sido remontin tilaamiseen.

Lue alla olevista artikkeleista kuinka onnistut remontissasi